20121016-143755.jpg
Egentligen hade jag tänkt posta ett dagens-inlägg (och nu blev det ju lite så, men ämnet kommer handla om något helt annat. Spana dock in den snygga datorväskan från Gant) men det var innan den stora datorolyckan inträffade, och nu är jag så uppretad och arg att jag bara måste få häva det ur mig. Nej, det är sannerligen ingen bra vecka det här.

Med risk för att låta som en rättshaverist så drar jag ändå hela historien. Från början.

Jag behöver kunna använda programmet Keynote i min dator, men för att göra det måste jag först uppdatera mitt operativsystem, berättade Apple för mig när jag ringde och frågade. Jag beställde det nya operativsystemet och det kom hem i lådan. Idag skulle jag installera det. Det gick inte. Jag försökte igen. Gick inte. Så jag ringde Apples tekniska support som guidade mig genom hela installeringen. Det skulle partioneras hårddiskar hit och dit och allt vad det var. Eftersom jag inte kan särskilt mycket alls om datorer, och definitivt inte på den här nivån, följde jag till punkt och pricka killen i lurens instruktioner, och bekräftade allt jag gjorde mot honom. Till slut funkade det och operativsystemet började installeras. När det efter en halvtimma var klart, startade jag igång datorn bara för att upptäcka att den var fullkomligt tom. Urblåst! Inte så mycket som ett endaste program eller minsta vokal fanns kvar. 10000 bilder (varav jag iofs har back up på det mesta) massor med dokument och hela den senaste månadens arbete. Inte ett enda jävla spår av allt det fanns kvar.

Man blir ju rätt skärrad då alltså. Allt arbete.Och andra allmänt viktiga grejer bara, man har ju för sjutton halva livet i den där lådan. Eller ja. Hade.

Jag ringer hur som helst upp Apple och tänker att kanske, kanske att de kan ha en lösning på lager. Typ ”Jaha, men nu kollar du i MacIntosh-hårddisken, du måste kolla i MGJHSDFKJS-hårddisken, där har du all din data”. Men det hade de inte. De kunde bara konstatera att ”hoppsan, där gjorde vi visst lite fel. Vi såg visst till att allt raderades. Förlåt.”.

Och då blir man ju förstås så arg att man typ har lust att banka huvet hårt i en vägg tills det kommer blod. Jag fattar inte varför företag har rätten att bara säga ”ursäkta” när de sjabblat sig. Det finns liksom ingen ansvarskänsla. Ingen städa upp efter sina misstag-mentalitet. En trevlig Apple-kille informerade dock om att det kanske kunde gå att rädda vissa dokument om man vände sig till någon form av datorjeppe som specialiserat sig på just det. Han kunde tipsa om någon om jag ville. ”Men kostnaden får du ta själv, den kan vi tyvärr inte stå för”. Men era-förbannade-sabla-as-det-är-ju-ni-som-raderat-hela-min-dator! – snörvelgrät jag panikartat i luren (fast jag sa inte förbannade sabla as, utan tänkte det bara).

Vet ni vad som nästan gör mig allra mest förbannad i hela den här soppan? Det är nog det där kan. ”Vi kan inte ta den kostnaden.” ”Vi kan inte hjälpa dig.Klart som fan att ni kan. Ni är ju Apple goddamit. Men ni vill inte. Ni väljer att inte ta ansvar för det här. Stå för det då!

0 svar

  1. Ett tips som kommer att underlätta enormt för dig: använd molnet! Det finns program man laddar ner och sparar allt i. Det synkar sedan på nätet och du kommer åt dina filer oavsett dator. Jag använder Dropbox, det är gratis upp till några GB, men man kan köpa ett par hundra GB för en hundring tror jag. Har använt det i flera år och kan inte vara mer nöjd. Till saken hör att jag har haft 2 datorer som pajade och en som stals, så jag inser värdet av att ha allt i Dropbox. Dessutom är det grymt enkelt och intuitivt. Jättebra produkt.

  2. Åh, vad tråkigt. Hoppas att det löser sig.

    Var med om något liknande för några veckor sedan när en expedit i en butik gav mig fel storlek när jag betalade en jacka jag lagt undan. Sedan var den tyvärr slut i rätt storlek och producerades inte längre när jag upptäckte detta tre veckor senare. Det lustiga är att det var en jacka från Hope som du bloggade om förra året 🙂

    ”Ojdå, hoppsan. Det var ju tråkigt. Välkommen till butiken så kan du troligtvis få pengarna tillbaka” var reaktionen.

    Så om någon möjligtvis läser detta och vill sälja en kort grön dunjacka med luva från förra årets Hope-kollektion i stl 34 blir jag överlycklig. Eller om du Cecilia tom kan tänka dig att lägga upp en efterlysning. I så fall lovar jag att hitta en grym datorfixare till dig.

    Kram från Sofia

  3. Jag förstår din frustration… Dock borde du väl förstått att om du byter operativsystem så måste du spara precis allting innan?! Att byta operativsystem är ju som en total återställning/omformatering så det säger ju sig själv att saker och ting försvinner.

  4. Emma, det där stämmer ju inte alls. Troligtvis formatterades hårddiskarna om när man gjorde nya partitioner, vilket gjorde att allt försvann. Att byta operativsystem betyder inte att alla filer försvinner.

    Men fy fan vilket jävla stolpskott som hjälpte dig! Blir så jävla förbannad på att datorbranschen blivit en sån jäkla lurendrejeribransch. Man utnyttjar att en massa människor är beroende av datorn men typ helt saknar kunskap om hur de funkar och tror det är mycket mer komplicerat än det är. Nej, usch och fy.

    Dinas råd om Dropbox tycker jag var jättebra. Hjälper inget nu, men problemet undviks i framtiden.

  5. Surt när man förlorar arbete. Kan tipsa om dropbox (eller någon annan gratis cloud-tjänst) som back-upar filer och annat per automatik. Då behövs inga externa hårddiskar eller usb-minnen. Hoppas att du hittar dina filer.

  6. Emma, att byta operativsystem innebär inte alls att hårddisken formateras. Här är det killen på supporten som gjort ett allvarligt fel som de självklart borde ta ansvar för! Fy farao vad jobbigt!

  7. Man kan ju undra vad deras varumärkeslöfte står för ? Get a Mac and upgrade your entire computer experience står det på deras hemsida. Yepp den uppgraderingen verkar ju inte funka megabra…och nu har tusentals läsare blivit förbannade över detta (vi blir ju upprörda å dina vägnar ; ). Det hade ju kostat dem så lite…att få en nöjd kund!

  8. Dropbox och Cloudtjänster i all ära men tänk på att det sitter stolpskott och administrerar dessa ”moln” servrar och de får plötsligt tillgång till allt ni lägger upp! Obekväma bilder och dokument kan spridas för vinden…

  9. Jag tycker du skall ta kontakt med teamleadern på Apple kundsupport och reklamera händelsen. Personen som ”hjälpte” dig skadat dig,din dator och Apples rykte.

  10. Apples support borde ha insett att de hade att göra med en silly little bimbo, håller helt med, men varför backar du inte up viktiga saker typ bilder externt? Din dator kan bli stulen, dö, etc. Har man ingen backup får man skylla sig själv. Think about it 🙂

  11. Aldrig hört talas un backup? Speciellt innan man gör en större grej som uppdatera operativsystemet? Hata Apple support är ju lätt men ditt ansvar finns också….

  12. Anna/Eva – eh? Killens jobb på supporten är att hjälpa kunden från punkt a till punkt b, och där ingår att försäkra sig om eller i alla fall dubbelkolla att kunden har gjort en backup, om det är viktigt vid installationen. Rätt många klyftiga, smarta människor av båda könen som jobbar med annat än teknik är silly little bimbos när det kommer till datorer. Ringer jag en datasupport gör jag det för att jag inte själv är bra på datorer. Då ska personalen fanimej utgå från att jag inte begriper mer än hur man slår av och på datorn, och börja på den nivån.
    Att man sen bör ha en back up för att datorn kan bli stulen eller krascha är en annan fråga.

  13. Fy vad tråkigt, självklart ska dom lösa problemet om dom har sabbat något, ring igen och kräv ersättning!
    Här kommer ett litet tips från mig för framtiden, i macen finns ett program som heter Time Machine, om du startar det och kopplar in en extern hårddisks så gör programmet backup på hela datorn, du har du alltid en kopia på din hårddisk.
    Man kan göra som vana att du kopplar in hårddisken på kvällen så sköter programmet allt, du behöver inte starta programmet, det sköter allt:)

    Kramar / Marina

    1. Tack för peppen hörni! Jag har en time machine och extern hårddisk, så det mesta av värde är sparat på den, men jag har bara inte varit så duktig på att uppdatera. Därför är den senaste månadens jobb borta. Men nu ska det bli ändring på det! Bra idé, som någon sa, att ha som vana att uppdatera hårddisken varje kväll. Det ska jag göra!
      ”Anna” (för du heter något annat och har världens konstigaste hittepå-adress, fegis) – du är varken kul eller trevlig och jag ber dig att aldrig mer kommentera här. Jag orkar inte med folk som dig. Schas!

  14. Cecilia, jag brukar inte kommentera men efter det här inlägget så känner jag mig manad. Klart de ska ersätta dig. Jag är jurist och jobbar med tvister och om de har varit slarviga (vårdslösa) och deras slarv har gett dig en skada så ska de ersätta dig. Ring upp chefen och säg det!

  15. Åh – man har ju aldrig tid och lust att driva en fråga som denna MEN om du kan visa att du lidit skada så har Apple alldeles säkert en försäkring för Ren förmögenhetsskada, vilket är precis vad du har lidit. De bör kunna ersätta konsultens jobb och även den inkomst du förlorat på grund av att jobbet försvunnit. Speciellt när de erkänt sitt felaktiga råd. Bahapp, vad trist jag känner mig som vet detta…men det är ju mitt jobb 🙂 Jag hjälper dig gärna att undersöka saken vidare om du vill, släng iväg ett mail i så fall så gör jag vad jag kan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *