Jag ber om ursäkt

För jag borde verkligen varit tydligare med att berätta att inlägget om Lindex är en del av det samarbete jag skrivit om förut. Vid varje tidigare tillfälle har jag nämnt att vi har ett uttalat samarbete under våren, och att jag ör stolt över det. När jag växte upp i Mariestad var Lindex den enda klädbutiken där. Och för en modeintresserad tonåring var det en sport och en utmaning att göra min stil av Lindex utbud, och sedan dess har jag haft en fin känsla för företaget, som jag tycker ofta överraskar på positiva sätt. Det är min känsla och åsikt.

Sedan en annan sak, och jag läste nyss ett inlägg där Underbara Clara skrev på samma tema. Jag lägger ner otroligt mycket tid, engagemang och känslor i den här bloggen. Vänder ut och in på mig själv för att skaka fram texter och bilder som jag tycker har en mening och förmedlar något, lägger ner enormt många timmar om dagen på att fundera över och skapa innehåll. Ibland blir det mindre bra, andra gånger bättre. Utan annonsörer och samarbetspartners hade det varit ett heltidsjobb utan en spänn betalt. Utan annonsörer och samarbetspartners hade jag jobbat med något annat och bloggen inte funnits eller överlevt det här åtta åren som jag hållt på (men det ska också sägas att jag under långa perioder av bloggandet också har gjort det utan en spänn betalt).
Med detta inte sagt att jag förbehållslöst samarbetar med alla som skulle vilja ha mig. Jag försöker välja kompanjoner som jag gillar och har en relation till, för att jag på ett trovärdigt sätt som jag verkligen menar ska kunna kombinera relevant innehåll för läsaren med en inkomst till mig. Och jag försöker att alltid vara tydlig med att ett samarbete är ett samarbete (även om jag nu glömde just denna gång) – och sedan är det ju väldigt ofta jag tipsar om produkter och plagg utan att det finns någon form av ”deal” bakom. Det retar mig faktiskt ibland att folk så gärna vill läsa och ta del av innehåll på nätet, men inte är redo att betala en spänn för det. Och annonser och redaktionella samarbeten är heller inte bra. Så hur ser lösningen ut? Att DN-journalister, kvällstidningskrönikörer och bloggare gör det för skojs skull? Utan att få ett öre betalt? Eller att läsarna börjar betala för sig? Jag ser faktiskt ingen vettig lösning här.

Slutligen vad gäller Lindex modeller så har de så vitt jag vet inte utannonserat att det är ”vanliga” människor de har i bilderna, med rynkor och taxöron och ladugårdsväggsrövar och allt vad vi nu har. Utan bara att det är deras egen personal som de använt som modeller. Jag tycker i alla fall att det känns härligt, om ni inte gör det föreslår jag att ni hör av er till Lindex och framför sina synpunkter, jag vet att de med största intresse vill lyssna på dem!

Jag hoppas ni kan förstå läget här, och inte totalt underskatta min förmåga att balansera innehållet mellan privatliv och business här i bloggen, precis som att jag inte underskattar er förmåga att göra kloka val. Bara för att jag gillar något, finns det ju inget som säger att ni måste vara eller bli av samma uppfattning.

Slutligen: jag vill inte vara sån för jag förstår att det här är ett känsligt ämne som jag själv heller inte tycker är helt lätt att hantera. Men under alla de år jag bloggat och haft tävlingar där man kunnat vinna allt från kläder till Netflixabonnemang och solglasögon, har jag vid de tillfällena aldrig, aldrig stött på kritik eller hört någon säga ”usch, det här känns inte bra”. Då passar det nämligen så väldigt bra med samarbeten!


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

  1. Profilbild för Elle
    Elle

    Håller med dig till viss del men förra inlägget kändes som ren skär reklam som störde så mycket mer än en annons på din blogg. Förstår att balansgången är svår att upprätthålla men det finns ju gränser?! Du känns onyanserad när du skriver om Lindex och eftersom jag tror att du är en vettig person känns det inte trovärdigt att tro att allt detta företag gör skulle vara toppen. Jag tycker personligen att vissa av samarbetena gått över styr. Exempelvis vill jag inte lyssna på din podd när du marknadsför den i samma mening som du nämner Netflix….

    1. Profilbild för Cecilia Blankens
      Cecilia Blankens

      Men jag hittar inte riktigt anledningen att vara nyanserad kring lanseringen av ett nytt behåsorteringssystem på Lindex? Det finns andra områden där jag gärna lägger krut och diskuterar och funderar, men här fanns det liksom inte så mycket att ifrågasätta i min mening? Och vad gäller podden – hade du tyckt att det kändes bättre om du visste att jag och Johanna lade ner timmars arbete på podden varje vecka helt gratis. Skulle det vara en skönare känsla att lyssna då?

  2. Profilbild för Anna
    Anna

    Fortsätt precis som vanligt med det du gör Cecilia! Alltid bra läsning! Förstår verkligen inte att folk orkar bry sig!! Det är ju för sjutton ett fritt val att läsa, passar det inte så sluta läs då, byt sida, finns ingen som helst anledning att komma med elaka kommentarer! Avundsjuka är den värsta sjukan!! Usch till alla er!!

  3. Profilbild för Cornelia
    Cornelia

    Hallå, vad är det här? Självklart har bloggare sponsorer! Blankens är en av de som gör det allra bäst. Väljer ut företag med omsorg, sparsamt och relevanta inlägg. Inte bara rabattkod hit och rabattkod dit. Denna backstabbing som kvinnor håller på med måste sansa sig. Självklart kan man kritisera men det ”dubbelmoral”, ”DÅLIGT” och ”besviken” känns inte ok.
    Podden, som är det roligaste i mannaminne där det verkligen kommer fram hur coola och roliga Cecilia (och Johanna) är har lite netflixreklam, so what? De ger film- och serietips som jag och säkerligen flera med mig gillar att få. Har ni fått för er att bloggen är statlig och finansieras via skattepengar? Saker kostar och för att vi ska få läsa blogg och lyssna på podd så kommer det ibland reklam. Som vi gillar, och som vi inte gillar. Lev med det.

  4. Profilbild för Elin
    Elin

    Jag har inga som helst problem med samarbeten på bloggen. Jag ser heller inte att denna behå-reklam skulle vara värre än nån annan. Och tråkigt att så många går så hårt åt Cecilia p g a detta inlägg. Det faktum att en är feminist och sedan framhåller denna typ av reklam provocerar. Som när en vegetarian reser med flyg. Gör man en sak för miljön ska man göra allt. Lite är inte gott nog. Det ska vara antingen eller. Dessa förväntningar kan nog inte många leva upp till.

  5. Profilbild för Jenny
    Jenny

    Team Blankens!

    Har precis blivit podd-lyssnare tack vare dig! Har försökt lyssna på poddar förut men blaha… Detta däremot – skoj!

  6. Profilbild för Em
    Em

    ”Slutligen vad gäller Lindex modeller så har de så vitt jag vet inte utannonserat att det är ”vanliga” människor de har i bilderna… utan bara att det är deras egen personal som de använt som modeller. Jag tycker i alla fall att det känns härligt.”

    Vad är det som känns härligt med det undrar jag då? Självklart tänker man att Lindex egen personal ska representera vanliga människor. Varför gör de annars en grej av det? De kunde väl använt modeller som vanligt. Förstår inte detta. Du får självklart skriva vad du vill på din blogg och jag gillar den skarpt, men just detta kände jag att jag ville replikera på. Inte för att kritisera dig, utan mer för att försöka förstå hur du tänker. Känns inte riktigt som ”du”. Kanske helt fel ute här, vad vet jag.

    1. Profilbild för Cecilia Blankens
      Cecilia Blankens

      Minns du för ett tag sedan när Lena Dunham var på Vogues omslag och folk blev helt rasande över att hon var ”så snygg”. För snygg. Hon har ju liksom blivit ”den vanliga kvinnan” med hela världen och plötsligt var hon där alldeles sminkad och i en fördelaktig vinkel. Av samma anledning som jag tycker att Lena Dunham ska få vara exakt hur snygg hon vill och kan på ett tidningsomslag, på exakt samma sätt tycker unnar jag de här Lindex-medarbetarna att få vara megasnygga modeller helt utanför sin vanliga yrkessfär för en dag. Det är där i det härliga är för mig. Bara för att någon är ”vanlig” MÅSTE det ju inte prompt innebära diskbänksrealism eller att Lena Dunham är osminkad och med alla valkar synliga på omslaget.Sedan är det förstås inte helt okomplicerat att det är i en underklädesreklam de valt att använda sina medarbetare som modeller, men det är en annan diskussion, och jag vet faktiskt inte riktigt vad som är bäst eller värst här. Pinnsmala supermodeller, eller skitsnygga Lindex-jobbare – det är liksom svårt att hantera all form av underklädesreklam som i sig är så otroligt intim och ”sexig” produktförsälning. Det är liksom svårt att göra moraliskt helt snyggt, hur man än gör det.

  7. Profilbild för Karin
    Karin

    Skrev några rader i förra inlägget och känner att jag också måste få förklara mig lite mer. Det jag reagerade på var inte att inlägget var ett samarbete med Lindex, jag vet ju att du har ett samarbete med dem och det har inte stört mig tidigare. Det som gjorde att inlägget kändes olustigt var att det inte alls gick ihop med den bild som jag fått av dig under alla år som jag följt dig. Missförstå mig rätt, du har verkligen ingen skyldighet att på något sätt upprätthålla en stil eller personlighet som dina läsare förväntar eller kräver av dig. Dock kände jag spontant att jag reagerade på detta för det kändes så olikt dig och att jag tror att du kan ta åt dig av olika sorters kritik, därför skrev jag hur jag tänkte.

    För att jämföra med samarbetet med Kavat, så tycker jag att du på ett mycket tydligare sätt förklarat varför du samarbetar med dem och vilka tankar du har kring företaget. Lindex-samarbetet har känts som ett jobb för dig och inte något som du brinner för. Som du själv skriver, du arbetar och sliter för att vi ska kunna läsa ett par inlägg per dag och lyssna på podden när vi unnar oss några minuter för oss själva. Även om vi inte betalar för varan du levererar måste vi ju ibland kunna få kritisera eller ifrågasätta när det är något vi inte håller med om, eller?

    Cecilia, du ska veta att det är min lyx i vardagen att läsa dina texter eller lyssna på dig! Jag unnar dig all framgång med dina projekt, tycker du har fötterna på jorden och skriver och formulerar dig på ett fantastiskt sätt. Dock hoppas jag att du vill ha ganska högt i tak här på bloggen, för visst måste vi läsare kunna få komma med lite mothugg? Självklart inte elaka påhopp, men är det inte din önskan också att skapa lite diskussion ibland? God natt från Sverige!

    1. Profilbild för Cecilia Blankens

      Absolut och så klart! Och det är därför jag förklarar mig också. För att vi kanske ska kunna mötas i förståelse någonstans på mitten. Mitt arbete med Kavat går ju på inget sätt att jämföra med mitt arbete med Lindex. Kavat är möten och samtal vi kring produkter och varumärke som jag för med företaget så gott som dagligen, en som varken är särskilt bildmässigt eller ”sexigt” ur blogginnehållsynpunkt. Dessutom är det mesta av det vi diskuterar inom Kavat förstås långt ifrån officiellt och alls inget jag varken kan eller vill skriva om. Vad gäller Lindex så handlar det om några blogginlägg där vi samarbetar. Mer än så är jag inte inblandad i företaget. Jag har ingenting med kampanjen att göra och sitter inte i deras styrelse. Kavat BRINNER jag för. Lindex är ett dayjob (som jag i och för sig är glad över att ha!). Älskar den här typen av kommentarer och diskussioner ska du veta. Det är stor skillnad på att föra en dialog och resonera än att stå i ett hörn och bara skrika ”Buuuuuu!Blä”! Dååååååligt!” Så tack för dina ord och ditt engagemang!

  8. Profilbild för Jessica
    Jessica

    Tror de flesta som läser din blogg inte har något emot att du har samarbetspartners. Tvärtom, vi är smarta och förstår varför dessa relationer finns, och måste finnas. Men jag kan bara tala för mig själv. Även om du skulle skrivit ut att det var ett samarbete i förra inlägget, så hade min reaktion och min kommentar varit densamma. Det handlar helt enkelt inte om samarbetets vara eller inte. Utan om mkt viktigare frågor, som artikeln tog upp och andra kommenterade kring i inlägget. Jag gillar din person och tycker du har många kloka tankar, och jag tänkte nog att du skulle varit av en annan åsikt i detta om du inte haft sammarbetet m Lindex.

    Jag förstår att du skrev ett inlägg för att förtydliga det föregående, det är bra. Men vad jag inte förstår är hur du kan avsluta detsamma med att antyda dubbelmoral i dina läsare för att de deltar i dina tävlingar… Som sagt, det handlade inte om ogilladet av samarbeten (även om man kan tycka bättre och sämre om vissa). Om det var så du tolkade det så har du iaf missförstått mig.

    1. Profilbild för Cecilia Blankens

      Kommentaren ovan är inte riktad till specifikt dig eller någon annan, utan jag försöker mer redogöra var jag står. Somliga av er har synpunkter på Lindex kampanj, andra har synpunkter på att jag inte har framfört synpunkter på Lindex kampanj, och så finns det dem som rent generellt bara inte gillar samarbeten över lag, Det är till dem den sista kommentaren är riktad. Exakt varje gång jag har ett samarbete kommer det en kommentar av typen ”BUUUUUU! Hur kan du sälja dig så där?” osv – men aldrig någonsin har den kommentaren dykt upp när jag haft en sponsrad tävling. Jag kan verkligen hålla med om att namnen på behå-modellerna är rätt lökiga, men för mig är detta inte något som är så illa att jag går i taket liksom. Namnvalen alltså. Och vad gäller de ”vanliga”modellerna så tycker jag faktiskt inte att det är ett problem, och hade inte tyckt även om jag inte haft ett samarbete med lIndex. Men övertala mig gärna till en annan åsikt om du har bra argument, jag lyssnar gärna! Sedan är det som sagt alltid problematiskt i sig, det där med underklädesreklam. Både för tjejer och killar verkar det ju OMÖJLIGT att komma ifrån det där sängkammarblicksaktiga och obektifierande. Det skulle vara om man bara visade plaggen då, men då hamnar man i stället i den där svåra balansgången mellan kommers och moral. Ja ja. Klurigt allt detta.

    2. Profilbild för Jessica
      Jessica

      Ok, I hear you. Det är klurigt. Bara för att förtydliga lite, jag gick inte igång på namnvalen. Nina Åkestams artikel i helhet fick mig att känna att det här kunde Lindex gjort så väldigt mkt bättre!! Samarbeten är ur många aspekter bra, men valet av dem är en fin balansgång. Speciellt om man tagit ställning i sakfrågor och engagerat sig olika debatter. Den Cecilia som jag ser i bloggen och hör i podden (vilket jag med ödmjukhet förstår bara är en del av hela dig), för mig skulle det kunna varit hon som skrev artikeln! Du förstår kanske att det blir lite frågetecken i huvudet då…. Det är en komplimang, och jag vet att detta bara är min ”bild” av dig och inte någon sanning. Jag försöker ta ställning och engagera mig i det som jag tycker är viktigt. Jag misslyckas ibland och jag går medvetet ifrån mina principer ibland (för det är så jag vill leva). Men jag har inte heller någon allmänhet som slår mig på fingrarna när jag gör det… Förstår att din situation på så sätt ”tvingar” dig att väga dina ord och förklara dina handlingar. Tradigt kan man tycka, men det är ju lite så det fungerar, och det skapar i bästa fall (som den här) bra diskussioner. Bortsett från kommentarerna som bara ratar ditt samarbete med Lindex, så hoppas jag att du förstår att vi (eller iaf jag) kommenterar för att jag har höga tankar om dig. Ur den synvinkeln, tänk va trist om ingen reagerat… 🙂
      Slutligen, tack Anna som lade in länken från första början!

  9. Profilbild för Åsa
    Åsa

    Ååååh, missat detta…gud så tröttsamt. No excuse necessary, tycker jag – men förstår att du ville förklara din ståndpunkt och med, som vanligt, genomtänkta, kloka ord. Stå på dig, bästa Cecilia!

    P.S Först fanns ju bara JC/Rabbit i Mariestad, kommer ihåg lyckan när Lindex öppnade i…hette det Knallen?? 🙂

  10. Profilbild för Emilie a
    Emilie a

    Klart du ska ha samarbeten o annonser. Det är ju dessa som ger en inkomst. Kan inte ana den tid som det tar att formulera en bra text, hitta en passade bild ev leta rätt på rätt länkar o sedan regelbundet titta på kommentarerna för att vara aktiv där med. Tycker att det är roligt med samarbeten, här kan man snabbt få lite info om olika bolag, tips på produkter osv. Sedan får man ju själv avgöra om det är något som passar en/fångat ens intresse.

  11. Profilbild för Sara
    Sara

    Lästips om sponsrat innehåll. Jag förstår att det kanske inte regnar sponsorer men man reagerar faktiskt som läsare när sponsrade inlägg inte stämmer överens med den bilden man har av bloggen annars. http://www.abeautifulmess.com/2014/05/hi-there-trey-here-the-ad-guy-so-we-just-put-out-our-blog-life-e-course-and-being-our-ad-guy-i-wrote-a-few-sessions-on-sp.html

  12. Profilbild för My
    My

    Klurigt det där. Vill instinktivt gå till ditt försvar för jag gillar verkligen dig och vad du verkar stå för. Så läser jag lindexinlägget i efterhand och blir kluven helt klart. Det här med sponsrade inlägg- vet ju inte exakt hur det funkar men antar att företaget betalar för att du ska skriva inlägg om dem? Motvilligt får jag nog erkänna att det så att säga devalverar ditt ”varumärke” lite för mig när det hela går till på det sättet. Alltså det känns tryggare för läsaren när man vet att man ser reklam. I en banner eller tävling utlyst av företaget på din blogg. Då är det inget tvivel om vad det handlar om och man kan värdera det man läser. Men när det du skriver I din egen text är en betald reklam så blir jag förvirrad. Jag undrar hur mycket annat som jag blivit tipsad om och kanske köpt- var i själva verket betald reklamplats? Folk gillar inte att bli ilurade reklam. Tror det är där skon klämmer. Du uppfattas mindre trovärdig. Men som du säger, man måste ju få betalt så det kanske är ofrånkomligt?

    1. Profilbild för Emma
      Emma

      Håller helt med. ”Samarbeten” som går ut på att skriva positivt om ett företag mot ersättning i bloggar som går ut på att visa livsstil och mode, blir knasiga – för som läsare vet man inte vad som är genuint och vad som är ”betalda jobb”. Och det gör i sin tur att man inte kan ta till sig innehållet. Kan man i ett sådant här samarbete tacka nej till att skriva inlägg om kampanjer och varor som man inte tycker känns rätt?

      Själv är jag för annonser i alla dess former, men är generellt skeptisk både i bloggar och i tidningar till så kallade sponsrade inlägg där innehållet ser ut att vara redaktionellt material men instället är en köpt annons. De hoppar jag alltid över.

    2. Profilbild för Cecilia Blankens
      Cecilia Blankens

      Hej! Jo, för det första så är jag alltid tydlig med och berättar när ett samarbete är ett samarbete (utom just denna gång då, då jag missade) – och i övrigt har jag alltid full rätt att formulera mig och skriva om vad jag vill! Det är alltså inte så att jag är styrd av Lindex, men jag är deras kanal och vi har haft en diskussion kring vad vi båda tycker är bra material att lyftra fram!

  13. Profilbild för Katrin
    Katrin

    Jag gillar verkligen din blogg och jag blev så förvånad när jag läste kommentarerna igår. Att man orkar gå igång. Jag förstår inte. Fortsätt på samma sätt! Kram Ps. Tyckte inlägget om din och Bonnies dag ihop var så himla härligt. Lät som en perfekt dag!

  14. Profilbild för Stina
    Stina

    Oj, orkar inte läsa alla kommentarer men håller delvis med båda sidor.. Kul att Lindex använder sina egna medarbetare som modeller, trist att just dessa utvalda medarbetare ser ut just som modeller..

    Men, oavsett, så är du så jäkla grym Cecilia. Älskar hur du bemöter kritiken och är öppen för alla synpunkter.

    Jag läser din blogg varje dag och får alltid intryck och tankar som dröjer sig kvar. Tack för det!!

  15. Profilbild för Liza
    Liza

    KÖR BA KÖR CECILIA!!! Du är ba bäst 😉

  16. Profilbild för Eva
    Eva

    Fattar inte vem som skulle vinna på det här? Nu skriver du ju tydligt att du måste ha samarbeten för att få lön, så även fast du hävdar att du gillar Lindex så blir ju ändå känslan att du måste skriva så…. Läsarna blir lurade och även Lindex anser jag. Trovärdighetsfaktorn är lika med noll. Förövrigt så går det ju inte alls jämföra en personlig blogg med journalistiskt arbete på tidningar etc. En blogg är ju just en personlig blogg och detta att låta sig köpas underminerar ju bara detta. Vad är äkta resp. köpt?

    1. Profilbild för Flisa
      Flisa

      Om Cecilia väljer samarbete med partners hon gillar, kan relatera till och gillar så belyser de just det hon gillar. Vad är så himla svårt och falskt med det? En läsare måste kunna tänka själv. Eller känns det bättre om Hon skrivit ut vilka företag som sökt samarbete men blivit nobbade? Är det lättare att se det som en ärlig blogg då? Jisses, alltså!

  17. Profilbild för Veronika
    Veronika

    Anledningen till att folk nog reagerar kring Lindex-modellerna är att företaget stolt gick ut och sa att dom hittat modeller bland anställda och att bilderna visar vilken mångfald de har i företaget. Tittar man på bilderna är det fortfarande en storlek som visas och jag vet inte jag om det är mångfald. Sen försvarade dom sig med att säga att mångfalden sitter i personligheten hos modellerna och det stämmer säkert men det är ju inte nåt som kommer fram i bilderna direkt.

  18. Profilbild för Anna
    Anna

    Tipsar dig Cecilia att kolla in denna blogg http://joannagoddard.blogspot.se/?m=1 som har ett väldigt sympatiskt sätt att formulera sig kring samarbetsinläggen. Det blir trovördigt tycker jag iaf. Keep up the hood work!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *